dilluns, 17 de gener del 2011

Tancament del bloc

Ara si que ja hem arribat a la recta final, amb la Defensa del projecte Reptes de les biblioteques amb els nous suports digitals finalitzada se’ns demana de tancar el projecte amb la valoració del nostre procés en el diari del bloc.
Si fem una revisió de tot el procés d’elaboració del projecte considero que aquesta assignatura Competències TIC en Informació i Documentació ha ajudat molt a familiaritzar-nos amb l’entorn virtual, amb una manera de comunicació diferent descobrint noves eines i recuperant-ne altres ja oblidades.


Segons els temes a descriure en les Valoracions intentaré fer un extracte del que he viscut individualment,
A. Grau d’interès i pertinença del tema del projecte;
L'acotament del tema es va dirigir a intentar animar als professionals a implicar-se, encara que sigui amb petites accions, mostrant una realitat que hi ha on no hi ha unes respostes concretes. Entenent que l’accés de la informació s’ha anat ampliant al llarg de la història a cada vegada més part de la població, i que tot canvi de suport i eines d’escriptura implica la creació de nous analfabets. S’ha de tenir present que Espanya no va sortir del llindar d’Estat amb analfabetisme (no digital) fins als anys 90 per trobar-se un altre cop en un nou analfabetisme, l’analfabetisme digital.
Les ganes de mostrar el que s’ha vist amb els propis ulls ens va decidir a deixar de banda exemples com la Queens Library (Nova York) i concretar-nos al que s’ha constatat de primera línia.

B. Qualitat en l’elaboració i redacció de la informació;
Es va dirigir la Wiki cap a un nivell de divulgació, fent cas a l’advertiment del consultor de la complexitat del tema triat i donada la situació de ser sols tres integrants. Per exemple, en el meu cas, quan es va plantejar fer l’evolució dels suports al llarg de la historia s’havia de concretar 6.000 anys en una plana que no fos saturada d’informació. L’elaboració de les taules de síntesi van ser resultat d’un resum d’un resum d’un resum d’un resum... per poder-ho deixar reflexat sols en conceptes.
- Mapa Conceptual
El mapa conceptual pretenia ser una mirada a vol d’ocell, encaixar els elements va ser més llarg del que es pensava. Durant el procés d’elaboració del mapa conceptual vaig aprendre noves aplicacions del CmapTools com el treball a la xarxa, va ser un moment ben divertit jugant els tres a la vegada en el mateix mapa per consensuar la feina que havíem fet de manera individual.
- Citació de fons
Es va optar per citar les fons segons les normes estilístiques de la UOC.

C. Aplicabilitat del contingut;
Sobre si es teòric o pràctic... doncs aquesta Wiki és més fruit de la pràctica diària a les nostres feines que no pas el resultat d’extractes de manuals. Es va voler que fos quelcom que ajudés a veure més senzilla la complexitat de la situació d’analfabetisme que s’està visquent, i que amb els recursos de que es disposa a centres d’informació com les biblioteques es pot ajudar a reduir la fractura digital.

D. Estructura general del projecte i navegació;
Se li va donar moltes voltes a decidir treure el títol d’índex al menú lateral i a posar la introducció a la portada; finalment es va optar així perquè es va considerar que corresponia a un format més distant a l’imprès.
Gràcies a les valoracions s’ha vist algun element coix com la inserció de botons d’inici a pàgina o d’endavant i endarrera.

E. Aspectes visuals i recursos emprats;
Pel que fa a la creació de la Wiki, pensava que el seu funcionament seria més com un programa de disseny, fa anys havia treballat amb programes tipus Freehand o CorelDraw, però el format en que hem treballat no dóna gaires concessions pel que fa a maquetació i fixació de la informació editada. Això em va donar més d’un maldecap: des de peus d’imatges canviant de lloc, encaixar la portada intentant fer espais de respiració coherents, tractament de les taules...

F. Valoració/comentari sobre el procés;
L’inici de l’assignatura amb la proposta de diversos temes per a debatre va ajudar a atrevir-se a escriure, això de veure l’opinió personal escrita al principi em va costar. L’entorn virtual presenta diferències importants al presencial, ja que moltes vegades certs comentaris es veuen més seriosos per escrit que de forma oral. Algunes regles del joc són diferents.
La quantitat de missatges per a llegir de l’Àrea de Debat de l’Aula era una mica esfereïdor però aquest va ajudar a entreveure una mica el tarannà dels companys i la manera d’enfocar els diferents temes per ajudar al creació de grups de treball.
El moment de la Creació de grups de treball, va suposar un nerviosisme ja que estàvem en els últims dies i encara no tenia grup. Finalment el grup es va crear un dia abans de la data de lliurament el 19 d’octubre de la PAC1. Malauradament, amb el grup ja creat i acabat de lliurar els Acords inicials, una de les integrants va haver de deixar el grup. Tal com va anar el procés va entorpir bastant el ritme ja que es va allargar més del que s’havia establert als acords.
L’endarreriment en la creació del grup i la pèrdua d’un dels integrants ha influït molt en el ritme, implicant l’ajornament de més d’una data de lliurament. Els tres que quedàrem vam haver d’adaptar-nos a ser un menys redistribuint les tasques. Quan el consultor Joan Padrós ens va comentar que el tema era ambiciós es va optar a ajustar-se encara més al caràcter de divulgació però mantenint l’índex establert per evitar més canvis i poder agafar finalment un bon ritme de treball.
L’assignatura insta a fer servir eines asincròniques com els espais de debat del grup de treball, el Delicious, la Wiki pròpiament o el DropBox. Aquest últim va ser triat per a substituir l’àrea d’arxius de la UOC, ja que el seu funcionament era inestable.
La sincronia es va reservar a certs moments per agilitzar decisions proposades via correu electrònic o amb els documents desats a l’espai d’arxius (UOC i DropBox), i el mitjà triat va ser el Skype del que després deixàvem una acta penjada per poder consultar per part de Ptolomeu i d’en Joan Padrós, que el va ser convidat al nostre nou espai d’Àrea d’arxius: el DropBox.
Per a l’elaboració de textos que no anaven integrats a la Wiki va donar bon resultat adjudicar un color de resaltat per a les opinions de cada integrant i un per les decisions pendents del grup.
La planificació ha estat dels punts més complexes, ja que no sabíem exactament el que ens trobaríem i el temps que ens implicaria. Hem après a portar imprevistos com quedar-se sense ordinador per causa d’un virus informàtic, desercions d’un dels integrants, malalties o vacances.
La dinàmica del grup ha millorat molt en les últimes PACs, he entès més com funciona el temps virtual, a repassar i anar concretant gràcies a les diferents versions de cada integrant, de decidir a la distància i trobar canals per expressar el cansament o la satisfacció de manera escrita.
Dels punts que em trobo satisfeta ha estat poder desenvolupar més la capacitat de síntesi; escriure missatges clars i concrets, resumir tota la informació per a poder-la publicar com a continguts, realitzar les actes...


I com el caire del bloc és un diari per compartir les reflexions, us adjunto un clip com a comiat, volia trobar un tema menys clàssic, però aqui ho teniu. Per sort no ha estat tant dur com el que diu la cançó i ha estat divertit.
A tots els companys de l'assignatura molta sort amb tot el que estigueu fent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada